منفعت مشتری زیر سایه منفعت بیمه‌گر

«حمایت» بررسی می‌کند  
منفعت مشتری زیر سایه منفعت بیمه‌گر

 
سعیده جلادتی - اوایل هفته جاری بود که  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در پی شکایات متعدد دارندگان بیمه‌‏نامه شخص ثالث، مصوبه وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک را به علت مغایرت با «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» ابطال کرد؛ مصوبه‏ای که این روزها رانندگان حادثه‎ساز ( حتی باتصادف جزیی) را مشمول پرداخت حق جریمه در ازای مصرف هر کوپن از بیمه‏نامه مربوطه کرده بود. این جریمه حتی به رانندگانی که طی سالیان متمادی به دلیل استفاده نکردن از بیمه مشمول تخفیفات مکرر شده بودند هم تعلق می‌گرفت .
اوایل هفته جاری بود که  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در پی شکایات متعدد دارندگان بیمه‏نامه شخص ثالث، مصوبه وزرای عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک را به علت مغایرت با «قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» ابطال کرد؛ مصوبه‏ای که این روزها رانندگان حادثه‎ساز ( حتی باتصادف جزیی) را مشمول پرداخت حق جریمه در ازای مصرف هر کوپن از بیمه‏نامه مربوطه کرده بود. این جریمه حتی به رانندگانی که طی سالیان متمادی به دلیل استفاده نکردن از بیمه مشمول تخفیفات مکرر شده بودند هم تعلق می‌گرفت .
 
  تصویب قانون بیمه برای حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث رانندگی
یک حقوقدان با بیان اینکه قانون‌گذار در سال 1387 قانون بیمه را اصلاح کرد به تدوین اهرم تشویقی و حمایتی
« تخفیف» یا «تقسیط» نیز اشاره و اظهار می‏کند: قانون بیمه برای حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث رانندگی تصویب شده است.
دکتر کورش استوار سنگری در گفت‌وگو با «حمایت» ادامه می‏دهد: از سال 47 قانونی برای دارندگان خودرو و الزام آنها به تهیه بیمه شخص ثالث تصویب شد که به دلیل برخی ابهاماتی که در مفاد آن بود، قانون‌گذار به اصلاح آنها از جمله ابهامات موجود درباره شخص ثالث در سال87 اقدام کرد.
وی برخی این اصلاحات را مربوط به عبارت شخص ثالث می‏خواند و یادآور می‏شود: همچنین در قانون اصلاح شده بیمه، نهادی با عنوان صندوق تامین خسارت‌های بدنی پیش‌بینی شده تا در زمان‌های استثنا مانند روزهایی که شخص در انتظار بیمه جدید است یا به دلایل منطقی و توجیه‌پذیر بیمه خودرو تمام شده و حادثه‏ای رخ داده است از این صندوق استفاده کند.
استوارسنگری، همچنین در خصوص موضوع جانشینی به عنوان یکی از مباحث اصلاح شده در قانون بیمه اشاره می‎کند و می‏افزاید: موضوع جانشینی به این معناست که شرکت‌های بیمه وظیفه دارند خسارت‌ها را پرداخت کنند و در مواقعی که فردی به خودروی دیگری زیان زده باشد، می‌تواند از بیمه خود برای تعمیر یا هزینه تامین جبران خسارت، استفاده کند.
 
  کاهش آسیب های ناشی از خسارت
استوارسنگری در باره حق و حقوق موسسات بیمه‌گر هم می‎گوید: این موسسات در حالت عادی نمی‌توانند حق دادخواهی یا ورود مستقل به پرونده را به عنوان شخص ثالث داشته باشند و اگر راننده نتواند از خود دفاع کند و هزینه سنگینی برای وی در نظر گیرند، بیمه‌گر باید آن را بپردازد. این حقوقدان می‏افزاید: قانون‌گذار به  بیمه‎گر به عنوان شخص ثالث و پرداخت‌کننده خسارت، نگاه کرده است که تا جایی که امکان دارد آسیب‏های ناشی از خسارت را کاهش دهد.
وی در ادامه سخنان خود به آیین‌نامه‌های مختلفی که در کنار اصلاح قانون تصویب شده‎اند هم اشاره و بیان می‏کند: برای تکمیل مقررات بیمه در اصلاح قانون قدیمی، آیین‌نامه بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف برای بیمه‌نامه شخص ثالث نیز تصویب شد. استوارسنگری یادآور می‎شود: طبق این آیین‌نامه که اسفند 89 به تصویب رسید، شرایط دقیق و بدون ابهام برای تخفیف از سوی بیمه‌گذار تعیین شد و مواد و تبصره‌هایی درباره شرط‌های بیمه از سوی بیمه‌گر تعیین شده است .
این استاد دانشگاه در خصوص تخفیف بیمه برای افراد مختلف هم اظهار می‌کند: طبق آیین‌نامه مذکور اگر بیمه‌گذار از سال دوم به بعد بیمه‌ای در اختیار مشتری قرار ‌دهد و خسارتی نپردازد طبق یک جدول می‌تواند به ترتیب از 10 تا 70 درصد به مشتری تخفیف دهد که سال نخست 10 درصد، سال دوم 15 درصد و به همین ترتیب تا سال نهم 70 درصد تخفیف به مشتری تعلق می‏گیرد.
 
  شرایط محرومیت از تخفیف
وی همچنین درباره برخی مشکلات دارندگان بیمه می‏گوید: یکی از مسایل همیشگی برای مشتریان بیمه، محرومیت از تخفیف در زمانی است که یکی از کوپن‌های آنها جدا شده است.
استوارسنگری اضافه می‏کند: ممکن است فردی در یک تصادف از یکی از کوپن‌های خود استفاده کرده باشد که در مرحله تجدید بیمه‌نامه، علاوه بر محرومیت از تخفیف، طبق ماده 12 آیین‌نامه مبنی بر حق بیمه سالانه به شرح جدول تعریف شده خود، مبلغی هم برای افزایش بیمه‌نامه جدید می‌پردازد. این حقوقدان با اشاره به ماده 13 آیین‌نامه مذکور هم اضافه می‎کند: حق‌ بیمه‌ آن‌ دسته‌ از بیمه‌‌گذاران‌ شخص‌ ثالث‌ که‌ در مدت‌ اعتبار بیمه‌نامه‌ یک‌ ساله‌ بیش‌ از یک بار موجب‌ خسارت‌ شوند، هنگام‌ تجدید بیمه‌‌نامه‌ با توجه‌ به‌ تعرفه‌ مورد عمل‌ بر حسب‌ تعداد خسارت، مشمول‌ افزایش‌ حق‌ بیمه‌ سالانه می‎شوند. یعنی از دوبار خسارت‌ 20 درصد، سه‌ بار خسارت 40 درصد، چهار بار خسارت 60 درصد و بیش‌ از چهار بار خسارت 100 درصد هزینه‏ها راباید پرداخت کنند. وی ادامه می‌دهد: اشکالی که در این بین مشاهده می‌شود این است که باید افزایش هزینه‏ها یا حتی تشدید جریمه مشمول افرادی شود که در بروز تصادفات سابقه‌دار هستند اما متاسفانه وجود خلأ قانونی در این آیین‌نامه، سبب شده که رانندگان دارای تخفیفات مکرر که به طور اتفاقی دچار حادثه‏ای شده‏اند نتوانند از تخفیف کوپن‌های بدون استفاده سال‌های قبل خود بهره‎مند شوند که این یک ضعف به شمار می‌رود؛ زیرا راننده را تشویق به رانندگی خوب و بدون تصادف نمی‌کند.این استاد دانشگاه شرایط موجود را لازم به تغییر برمی‏شمرد و تصریح می‏کند: در چنین شرایطی منافع بیمه‌گر بیشتر از مشتری خواهد بود.
http://www.hemayat.net/detail/News/3394

/ 0 نظر / 7 بازدید